Vad kan man begära av en 6 åring

0kommentarer

Ja vad kan man egentligen begära av en liten tös som är sex och ett halv år?
 
Både jag sambon ställde oss den frågan när vi i tisdags satt och hjälpte lilla E med läxan.
 
Det jag förundras över mest är att det är ganska krångliga saker. Det är läsförståelse och det ska skrivas. Nu tycker lilla E att det är ganska kul att skriva. Men hon är ju ingen fena på att skriva orden själv - hon är ju "bara" sex år. Jag får skriva orden med versaler till henne och hon skriver efter. Och så långt är jag med - att hon lär sig bokstäverna och dess former. Men hur ska det gå sen då, i skolan - när läxan ska redovisas - för läsa kan hon inte fullt ut. Jag kan tänka mig att det känns likadant för henne som för mig när jag satte mig på första lektionen i franska - bokstäverna fanns där på pappret - men inte f*n kunde jag uttala orden för det.
 
Jag kommer inte ihåg när jag sex år att det fanns sånna krav på mig - sen att det var på 1800-talet.....ja det får du har överseende med när du läser. Det jag kan komma ihåg från den tiden är att jag hade en bok som en pysslebok fast för oss som skulle börja skolan året därpå. Och vi sexårsgruppen gjorde saker bara vi, vi var på studiebesök osv. Men det var ingen innötning av bokstäver och osynliga krav på läsförståelse.
 
Nu vet jag att det inte ser ut så längre, men frågan kvarstår - vad begär skolan av sexåringarna som går förberdande år inför den riktiga skolan. Ska de kunna läsa flytande när de börjar ettan ska de kunna skriva en massa ord på frihand utan förlagor - precis som de skriver sitt namn hejdlöst bra?!
 
Hur mycket och vad kan man begära av en 6-åring? Nån som vet och som kan räta ut mitt frågetecken till ett utropstecken?!
 
//EF
Barn, Läxor, Måsten, Skola,

Kommentera

Publiceras ej