Vissa saker bara är...

0kommentarer

Fick en down måndags. Jag kände mig som en katastrof men allt jag kände kom inte ut. Min älskling försökte på alla sätt och vis att trösta men det lyckades han inte med. Jag var otröstbar.

Jag och en kollega var på bio och tittade på Sin Nombre. En bra film som visar verkligheten. Min hjärna började spinna vidare på allt annat som kretsar runt att vara adopterad. Hur det hade varit om jag inte kommit hit. Hur många från Colombia som försöker ta sig därifrån till USA, kanske på samma sätt som de i filmen.

Sin Nombre:

Sayra från Honduras, ska tillsammans med sin far och sin farbror ta sig till USA. Samtidigt i Mexico har vi gängkillen Caspar som träffar en tjej som inte är en del av gänget. Deras historier slås ihop till en historia. Blod och tårar.

Sayra börjar sin resa gående från Honduras och tar sig genom Guatelmala. I Mexico tar de tåget som ska ta dem till USA. De sitter på taket under sin resa. I Mexico hoppar Caspar, hans gängledare och Smiley på tåget och börjar råna flyktingarna på deras pengar och värdesaker. När de kommer fram till Sayra och hennes familj, ger sig ledaren på Sayra. Caspar får nog och drar sin machete och dödar sin ledare. Smiley hoppar av tåget och springer tillbaka till gänget. Caspar fortsätter med att tåg, väl medveten att han ska dö, men han vet inte när.

Allt han har kvar från sin gängtid är en digitalkamera där han har bilder och filmer på sin nu död flickvän. Hans gängledare dödade henne för att hon inte ville ha sex med honom och hon slår huvudet i en sten och dör. 

Gänget är Caspar i hälarna. En morgon hoppar han av tåget för att han inte vill dra in Sayra mer än han redan har gjort.
Men Sayra hoppar även hon av tåget och de två tillsammans gömmer sig undan gänget och döden.

När tåget närmar sig den amerikanska gränsen blir Sayras pappa dödad av gränspolisen men hennes farbror klarar sig. Caspar och Sayra ska ta sig över en flod så att de kommer över gränsen till USA. Men bara Sayra klarar sig över och ringer sin pappas nya fru i USA.......

Som sagt mycke tankar flög förbi. Idag är det bättre. Men även jag har mina dagar då allt inte är så rätt eller lätt för mig heller. Farmor tänker på dig, saknar dig, fast vi inte sågs så mycket de sista åren.

Det är en himla tur att jag har mitt hjärta som är min stöttepelare och jag tillika för honom.

EF










Kommentera

Publiceras ej